DE HERE IS MIJN HERDER!

Psalm 23.

 

Dit is het lied van koning David, dat geschiedenis schreef onder zijn volk en alle Bijbelgetrouwe christenen! Sommigen hebben het nog gezongen staande op een brandstapel, omdat die woorden geestelijke kracht gaven voor de menselijke geest. Het is een psalm en lied dat men zingen moet, in moeilijke en pijnlijke situaties, het brengt de geest tot innerlijke rust. David schreef gewoon Gods woorden op, voedsel voor de geest!

(Joh.6 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.)

1 Een psalm van David. De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets;2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij aan rustige wateren;3 Hij verkwikt mijn ziel.

Koning David zelf een schapenherder geweest, wist dat de Here God zijn herder was. Hij begreep het heel goed, en zong dit lied met hart en ziel! David ging zelf door water en vuur voor zijn schapen, hij hield van zijn dieren, hij riskeerde zijn leven voor hen, omdat ze zo hulpeloos waren in hun levensomgeving en zij een herder broodnodig hadden. Hij zorgde op tijd voor hun water. Ons water zijn alle woorden in de Bijbel, alleen zo kan onze geest tot rust komen. David was geen huurling, herder zijn was meer dan een beroep of job!

Schapen die niet drinken, zijn ziek of dood! Het drinken zal “verkwikken”

Dat verkwikken in het Hebreeuws “Shuv” komt van “terugkeren”, hier in dit geval betekent het:

“Terugkeren naar God met berouw”! Wie wil zijn geest niet verkwikken? Zo kwamen duizenden mensen tot geloof in Jezus!

De verkwikking van de verloren zoon, lag in zijn vergeving, want daarna kwam het feest, de verkwikking! Christenen die geen tijd maken om in de Bijbel te lezen, of onderricht volgen, worden onrustig als een ongelovige. Ze hebben ook geen profetisch inzicht meer, die hun geloof levendig kan houden! Ze kennen de gave van profetie niet, of zijn vervallen tot een vorm van Sjamanisme! Anderen vervallen soms tot waarzeggerij!

Ze verlangen niet naar de wederkomst, en beginnen sterk te twijfelen, worden zwak in het geloof, en hebben de neiging te spotten. Toch is en blijft het zeer gevaarlijk te spotten met de Bijbel!

Dat men lacht met een afgodengodsdienst is niet erg, denk aan de profeet Elia, de vuurprofeet!

(1 Kon. 18:27 Toen het middag was geworden, begon Elia hen te bespotten en zeide: Roept luider, want hij is immers een god. Hij is zeker in gepeins, of hij heeft zich afgezonderd, of hij is op reis; misschien slaapt hij en moet wakker worden. )

3 Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, 4 en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zo, als het van het begin der schepping af geweest is.2 petr.3

clip_image004Schapen komen tot rust in de grazige weiden!

Zo lief heeft ook God de mensen, Zijn volk Israël, Zijn gemeente uit de heidenen. Ongelovigen komen niet tot dit soort rust zegt God: Jes. 57:20 Maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen.

Als de wereld begreep dat God, de Schepper, hard zal optreden voor zijn volk Israël, dan zouden ze vandaag vrezen om Israël enig kwaad te doen! Let op het tijdstip dat Israël zich bekeert en zal roepen op Jezus, hun koning! Luister wat God sprak door zijn profeten:

Ezechiël 34:12 zoals een herder naar zijn kudde omziet, wanneer hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik naar mijn schapen omzien en ze redden uit alle plaatsen waar zij verstrooid zijn geraakt op de dag van wolken en duisternis.

Hij leidt mij in de rechte sporen om zijns naams wil.4 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij; uw stok en uw staf, die vertroosten mij. Ps.23

Ieder mens moet zich laten leiden door de rechte Bijbelse richtlijnen, wil hij onnodig onheil vermijden. Telkens wanneer men een beslissing neemt zonder rekening te houden, wat Gods wil zou zijn, dan loopt men een groot risico die rechte sporen te verlaten, en geen zegen te ontvangen! Het is een gezond denken telkens eens te vragen:

clip_image006Wat zou Jezus doen in mijn geval?

Wie dit principe toepast luistert naar de stem van de goede herder!

Ps. 111:10 De vreze des HEREN is het begin der wijsheid, een goed inzicht hebben allen die ze betrachten. Zijn lof houdt eeuwig stand.

Joh.10:3 Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen naar zijn stem en hij roept zijn eigen schapen bij name en voert ze naar buiten.

Wanneer de herders vroeg in de morgen, hun schapen gingen ophalen, dan riep iedere herder op beurt al zijn eigen schapen bij name, en dan pas kwamen zij een voor een naar buiten. Allen die Jezus persoonlijk kennen die luisteren naar de stem van de goede herder, dit is enkel de Bijbel! Daarom verbood destijds de satan vroeger de Bijbel omdat ze naar zijn leugenstem en levensbeschouwingen met dwang zouden luisteren!

David zong : Ik vrees geen kwaad, hij had enkel een vreze des Heren! U ook?

Vandaag zijn er vele redenen voor de ongelovige om angstig te worden, het klimaat verandert en brengt rampen, je wandelt niet meer veilig op straat, kernrampen als Tjernobil,Fukushima, instabiele banken kunnen uw spaarcenten in rook doen opgaan, landen in crisis, oorlog op komst, 2012 enz. Wie zal morgen nog zingen als koning David?

God zegde nooit dat wij als christenen geen zware beproevingen zouden kennen. Maar laat ons wel weten dat hij voor ons zorgt met een stok en herdersstaf.

Een goede vader dient wel eens streng te zijn uit zorgzaamheid. De stok of de roede zijn soms nodig.

31 indien zij mijn inzettingen ontwijden, en mijn geboden niet onderhouden,

32 dan zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen;

33 maar mijn goedertierenheid zal Ik hem niet onthouden, mijn trouw zal Ik niet verloochenen, 34 mijn verbond zal Ik niet ontwijden, noch veranderen wat over mijn lippen gekomen is.Ps.89

Die stok en die staf zijn instrumenten die de herder gebruikt, voor schapen die niet willen luisteren en niet in de rechte Bijbelse sporen willen lopen, maar die steeds willen afdwalen, en zich laten afleiden, en raken soms verloren. Wij kunnen soms leren uit onze beproevingen, en dit kan ons troosten, weten dat God met ons bezig is!

Hebreeën 12:6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.

David had geleerd, trouw te blijven, en zijn persoonlijke relatie met God gezond te houden. Hij wist dat God bij hem was, ook in zijn moeilijkste levenssituaties.

5 Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen; Gij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.6 Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des HEREN verblijven tot in lengte van dagen.

De ongelovige kan opmerken, dat God zorgt voor zijn kinderen. David had niets tekort, en had geen angst. Alle ogen die hadden gezien hoe David, Goliath tegemoet ging met een gewone stok en een slinger, en hem overwon, hadden het niet vergeten, dat God met David was.

Het zalven van de gasten met olie gebeurde ook telkens voor een feest begon. Zo worden alle mensen die zijn ingegaan op Gods uitnodiging, gezalfd met de H.Geest.(olie) Met “mijn beker”bedoelde David, zijn hart; Zijn hart was overvol van Gods Geest, door Gods genade!

Johannes 4:14 maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.

David had kunnen denken dat hij door God verworpen was, maar hij zingt hier het tegenovergestelde! Hij had Gods liefde ervaren. Daarom was hij een en al een danklied voor zijn God. Om God te loven met hart en ziel, daarom moet God eerst de mens veranderen! Hij doet het ook vandaag nog!

clip_image008

Over BIBLESPACE VLAANDEREN

Voorganger, Vrije Bijbelexegeet, en verzorgt toespraken op aanvraag. Onderzoekt reeds meer dan 33 jaar de Bijbel. Ben gepensioneerd KBC klientenadviseur sinds 2004.Geeft Bijbels advies voor onafhankelijke huisgemeenten en startende Bijbelkringen. Stuurt via wekelijkse e-mails studies naar mensen welke hun gemeente verlieten omwille van dwalingen maar ook naar mensen met belangstelling voor de Bijbel. Volgde Bijbeltheologie in Leuven 1980-84. Begon in 1993 met Bijbelgetrouwe huisgemeenten. Kwam in september van 1979 tot het geloof in Christus door de bekende Amerikaanse Exegeet Hal Lindsey, dit na een kwetsuur opgelopen bij de voetbal. Gehuwd met Marlene Delanghe.
Dit bericht werd geplaatst in A. PREDIKATIE, BIJBELSTUDIE -THEMA. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

